Catherina

Het Schip

De CATHERINA werd in 1920 als kustwachtkotter met hulpzeilen en mijnenveger voor de Duitse marine gebouwd . De romp van het schip was oorspronkelijk van hout op stalen spanten. In 1955 werd het schip in België verlengd en werd de houten huid door staal vervangen. Tot 1982 deed het schip dienst als vissersboot, maar sinds 1985 is het in gebruik als passagiersvaartuig met uitstekende zeileigenschappen.

Indeling

Drie 4-persoons-, drie 2-persoons- en twee 3-persoonshutten. Vier toiletten en drie douches. Benedendeks een gemeenschappelijke ruimte met 12 zitplaatsen. In het dekhuis eveneens 12 zitplaatsen. Hier is ook de biertap, frisdrankbuffet en de Hifi-installatie. Open kombuis met professioneel vierpits gascomfort, grote oven, koelkast en diepvrieskast. Aan dek een overdekte tafel met plaats voor 14 personen.



A. Bemanning. B. Dektent met tafel voor 12 personen C. Bar en kombuis. D. Gemeenschappelijke ruimte.
1. Vierpersoonshut. 2. Tweepersoonshut. 3. Driepersoonshut. 4. Tweepersoonshut. 5. Vierpersoonshut. 6. Driepersoonshut. 7. Vierpersoonshut. 8. Tweepersoonshut.

Technische Informatie

Totale lengte: 39,5 meter, breedte 6,3 meter, diepgang 2,8 meter. Waterverplaatsing 145 ton. Geheel opgetuigd (met grootzeil, schoenerzeil, twee topzeilen, fok, binnen- en buitenkluiver) bedraagt het totale zeiloppervlak 360 vierkante meter. Machine: 220 PK DAF-dieselmoter. Electriciteitsvoorziening: 24V, 220V en 380V.

Het schip vaart onder toezicht van de Nederlandse Scheepsinspectie

Vaargebied


In de winter vaart de CATHERINA in de wateren rond de Canarische Eilanden,waar dan een zeer aangename temperatuur heerst. Door de warme golfstroom ligt de temperatuur van het zeewater in deze periode zelfs boven de 20 graden!

Gedurende de zomermaanden bevaren we de Oostzee. De vertrekhaven is Kiel-Holtenau,de bestemming is Denemarken of de Duitse kust, zeilend op de Grote Belt, de kleine Belt en de Sont.